Asmaul Husna

Pengikut

Isnin, 14 Disember 2009

Jika Hari Esok Tiada Lagi?

Bagaimana jika hari esok tiada lagi bagi anda? Hari ini adalah hari terakhir anda dapat menghirup udara. Esok anda akan pergi, meninggalkan hanya kenangan buat orang yang masih hidup. Apa yang akan anda lakukan hari ini?

Jika 10 minit lagi berbaki untuk anda, apa akan anda lakukan? Pada saat segala yang anda kecapi selama kehidupan ini, tidak lagi bermakna pada anda.


Jawatan besar
Kereta mewah
Rumah besar
Anak yang ramai
Kehidupan yang terkenal


Pada saat itu, apakah yang akan anda lakukan? Apakah yang akan anda kejarkan?

Jika sedetik lagi malaikat maut akan mencabut kehidupan anda? Saat itu, apa yang akan anda fikirkan? Siapa yang akan anda kenangkan?

Jika saat ini anda akan meninggalkan dunia ini buat selamanya, adakah anda akan pergi dengan senyuman? Atau bersama tangisan kekesalan? Saat itu, apakah perkara yang anda cari dalam kehidupan ini telah berjaya anda kecapi?

Selepas anda tiada lagi, apakah yang akan terjadi kepada keluarga, sahabat dan orang di sekeliling anda. Adakah ketiadaan anda akan meninggalkan kesan dalam hidup mereka? Adakah akan timbul kekosongan dalam hati mereka akibat ketiadaan anda?

Saya baru selesai menonton sebuah drama, dan perkara yang dapat saya renungkan adalah, adakah kehidupan kita ini benar-benar bermanfaat kepada orang lain? Ataukah kita ini hanya beban kepada orang lain?

“Jika tiada yang bersedih dengan kematian kita, bukankah bermakna ada sesuatu dalam cara hidup kita yang salah dan mesti kita ubah?” (petikan dalam cerita tersebut)

Anda setuju?

Jika hidup ini untuk mencari keredhaan Illahi, sudahkah kita kecapi dalam meniti arus kedewasaan ini?

Jika hidup ini untuk memberi erti kepada diri, apakah ertinya kematian kita nanti?

Akhirnya, apakah yang kita cari dalam hidup ini? Saya masih tertanya-tanya, apa yang saya cari? Anda bagaimana?



Sulaiman al-Kumayi:

Tuhan, jadikanlah aku alat kasih-Mu

Di mana ada benci – biarkan aku menebarkan cinta

Di mana ada hati-hati terluka – biarkan aku jadi penghibur

Di mana ada keraguan – biarkan aku menebarkan keyakinan

Di mana ada putus asa – biarkan aku menebarkan harapan

Di mana ada kesedihan– biarkan aku berkongsi bahagia

Di mana ada kegelapan – biarkan aku memberi cahaya



If I had my child to raise again....

If I had my child to raise all over again,
I’d finger-paint more, and point fingers less.
I would do less correcting and more connecting.

I’d take my eyes off my watch, and watch with my eyes.

I would care to know less and know to care more.
I’d take more hikes and fly more kites.
I’d stop playing serious, and seriously play.
I would run through more fields and gaze at more stars.

I’d do more hugging and less tugging.
I’d build self-esteem first, and the house later.
I would be firm less often, and affirm much more,
I’d teach less about the love of power, and more about the power of love.

I would love her sober, so I could do all this.
That’s how it would be, for me and my “miss”.

A quote:

WHY DOGS LIVES ARE SO MUCH SHORTER THAN HUMANS:
People are born so that they can learn how to live a good life — like loving everybody all the time and being nice.

Well, dogs already know how to do that, so they don’t have to stay as long


by akmal ahmed

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kata-Kata Bermakna