Asmaul Husna

Pengikut

Ahad, 22 November 2009

Bisikan Sirr


Banyak kerja yang hendak diselesaikan sebelum bercuti...tapi sebab tengah boring ni..aku pun duk godek2lah blog ni.Ada sebuah sajak yang begitu menyentuh jiwa yang lalai ini,kupetik dari buku Bisikan Sirr karangan Hj Ibrahim Mohamad untuk dihayati bersama..


Ya Allah!

kenapakah hati ini begitu keras untuk mengingati Mu?

mungkinkah jiwaku sudah penuh dengan kekotoran?

setiap hari aku solat, membaca al-Quran

tetapi aku tidak dapat merasai kenikmatan

bagaimanakah akan aku tempuhi hidup ini?

adakah jiwa ini akan dapat Engkau terima!


Ya Allah!

janganlah Engkau tinggalkan aku

janganlah Engkau biarkan jiwaku ini ternoda

dengan kemaksiatan

apalah diri ini tanpaMu

aku begitu lemah untuk mengharungi gelombang dunia ini...


Ya Allah!

kasihanilah jiwaku yang kerdil ini

aku sangat mengharapkan pimpinanMu

aku sangat merindu belaianMu

bantulah aku, Ya Allah!

bantulah aku Ya Rabbi!

lemparkanlah cahayaMu ke dalam jiwaku...


Ya Allah!

apalah erti kehidupan ini tanpa

kehadiranMu

apalah gunanya segala yang kumiliki tanpa

rahmatMu


Ya Allah!

berikanlah petunjukMu kepadaku

aku tahu bahawa petunjukMu

adalah mahal dan perluku bayar

aku redha , Ya Allah...

Engkau ambillah apa yang aku miliki

tetapi campakkanlah NurMu ke dalam

jiwa ini...


Ya Allah!

aku malu untuk berhadapan denganMu

aku begitu kotor dan jijik

riya' , tamak , sombong , dengki telah

membelenggu hidupku

jiwaku lemas


Setiap kali cuba mengingatiMu

setiap kali juga jiwaku menghalang

fikiranku berkecamuk

Ya Allah di manakah cahayaMu?


Ya Allah!

hanya kepada Engkau

tempatku mengadu

hanya kepadaMu tempat aku

mencurahkan perasaanku

kerana aku tahu hanya Engkau

yang dapat membimbing

jiwaku yang kerdil ini


Maka bimbinglah aku Ya Allah

pimpinlah aku, pimpinlah aku

pimpinlah akuuuu....Ya Allah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kata-Kata Bermakna